Missers bij echtscheiding

Scheiden is voor de meeste mensen geen dagelijkse kost. Door ervaring worden dus maar weinig mensen wijs. Wel door schade en schande. En er worden heel wat missers gemaakt rondom de echtscheiding. De 5 grootste missers en 5 tips hoe die te voorkomen zijn hieronder op een rijtje gezet door psychotherapeute en relatietherapeute Carolien Roodvoets. En geeft zij tips over wat je dan beter wél kunt doen.

De missers bij echtscheiding op een rij:
1. Het slachtoffer uithangen
Een belangrijke misser is in je vriendenkring voortdurend het slachtoffer uithangen. Klets niet tegen Jan en Alleman over je problemen, daar zit niemand op te wachten. Ook vuiligheid vertellen over je ex en met modder gooien moet je niet doen. Je verlaagt jezelf met dat soort gedrag en je loopt het risico dat gezamenlijke vrienden daar genoeg van krijgen.
Wel doen: Zoek één vertrouwensfiguur. Kies iemand uit je omgeving die wijs is en zelf zijn of haar mond houdt tegen anderen. Iemand die je dag en nacht kunt bellen en die ook kritisch naar jou toe durft te zijn.

2. Vechten
Probeer de zaken rondom je scheiding goed te regelen en schiet niet in de vechthouding, ook niet als je uitgedaagd wordt. Als je het onderste uit de kan wilt, beland je in een tienjarige oorlog. Vooral als het over geld gaat, breekt de hel vaak los. Probeer liever je onderhandelingspositie te versterken door geven én nemen.
Wel doen: Kies eieren voor je geld en neem liever genoegen met minder. Als je een echt foute man of vrouw had, kun je beter een keer slikken over de financiën of de omgangsregeling, dan jaren te moeten vechten. Dat is veel beter voor je gemoedsrust.

3. Afhankelijk blijven van je ex
Je ex is niet degene die jouw (psychische) schade op gaat lossen. Financiële en emotionele onafhankelijkheid is geboden. Meteen na je scheiding kun je geen goede vrienden zijn, alles heeft tijd nodig om op zijn pootjes terecht te komen.
Wel doen: Neem afstand. Zorg dat je zo snel mogelijk op eigen benen staat. Ga bezig met jezelf en niet met je ex. Ook niet als het hem of haar lukt al heel vlot het eigen leven weer op rolletjes te hebben, terwijl jij met de gebakken peren zit.

4. Kinderen erbij betrekken
Het is belangrijk dat je je ervan bewust benthoeveel schade je als ouder aan kunt richten bij je kind. Door terloopse opmerkingen over de andere ouder bijvoorbeeld. Zeg niet: ‘Papa is zoals altijd weer te laat’ maar: ‘Papa heeft het heel erg druk.’ Denk bij de regelingen die je samen afspreekt over de kinderen aan hún belang. Rust en stabiliteit moeten daarbij voorop staan.
Wel doen: Neem een volwassen positie in tegenover je ex. Steun elkaar en blijf samen goede ouders.

5. Drinken
Door stress, spanning en eenzaamheid gaan mensen vaak veel te veel drinken. Dat is onaangenaam voor jezelf en voor je omgeving. Drank werkt ontremmend en vaak stap je veel eerder in één van bovenstaande valkuilen. Het is moeilijk jezelf onder controle te houden als je te veel drinkt.

Wel doen: Schrijf woedende brieven als dat helpt, maar verstuur ze in geen geval. Zoek hulp als je er niet uit komt. Bij een heel goede, verstandige vriend of vriendin, of ga naar een therapeut.