Hulp nodig bij uw scheiding? Bel 0800 - 88 99 000 (gratis)|info@allesoverscheiding.nl

Uit elkaar met behoud van eigen bezittingen

Home » Onderwerp » Verdelen » Verdelen » Uit elkaar met behoud van eigen bezittingen
Uit elkaar met behoud van eigen bezittingen2017-01-08T23:49:10+00:00
2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Post count: 1

Mijn partner en ik hebben een geregistreerd partnerschap op basis van gemeenschap van goederen sinds 2004. In datzelfde jaar is ons zoontje geboren. Mijn partner en ik zijn klaar met elkaar en willen in goede vrede uit elkaar en het belang van ons zoontje staat voorop. Uitgangspunten zijn:

– het belang van ons zoontje staat voorop, daarom blijf ik in de buurt wonen
    – mijn vrouw houdt haar spaargeld, pensioen enz.
    – ik hou mijn spaargeld, pensioen enz.
    – mijn vrouw heeft een erfenis gehad en wil afstand doen van partneralimentatie
    – ik neem de verantwoordelijkheid voor mijn zoontje en zorg voor een nette alimentatie
    – we zorgen voor een nette omgangsregeling
    – mijn partner blijft in haar huurhuis, ik zoek iets anders
    – om dit allemaal te regelen nemen we een mediator in de arm

Kortweg we gunnen elkaar een tweede leven zonder dat we krom hoeven te liggen voor elkaar en die gemeenschap van goederen geloven we allemaal wel.

Als ik ga zoeken op het intranet worden pragmatische insteken vaak enorm ingewikkeld gemaakt. Mijn vraag is eigenlijk of het überhaupt mogelijk is om het zo te regelen zoals ik hierboven aangeef! Zijn we bijvoorbeeld verplicht om onze bezittingen te verdelen, alleen omdat we een contract op basis van gemeenschap van goederen hebben?

Is het anders slim, mogelijk of nodig dat we voordat we ons scheidingsproces ingaan eerst ons geregistreerd partnerschap om laten zetten naar huwelijkse voorwaarden?

Wie kan me helpen? Ik vind hierover niets op Internet.

Gr.Paul

eltee
    Bijdrager
    Post count: 21

Hai Paul,

Jullie hebben een samenlevingscontract dus? Volgens mij (ik ben geen jurist, helaas alleen ervarings’deskundige’) gelden daarvoor dezelfde regels als bij een huwelijk: alimentatieplicht etc.
    Als jullie allebei een inkomen hebben en je ex-in-spé niet bij de staat moet aankloppen nadat jullie uit elkaar zijn (bijstand oid), dan kunnen jullie volgens mij via een mediator alles regelen wat jullie willen. Dus ook de verdeling van de inboedel en financien etc. Mag je helemaal zelf bepalen. De staat gaat zich ermee bemoeien als de staat er slechter van wordt, zeg maar.
    Maar ik zou dat voor de zekerheid vragen aan een mediator, eerste kennismakingsgesprek is namelijk altijd gratis!
    Succes!

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.