2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Post count: 1

Goedemiddag,

Graag hoor ik of iemand mij kan vertellen of het mogelijk is mijn vriend uit te kopen met de waarde van onze inboedel. Wij hebben samen een huis gekocht en ik zou hier graag willen blijven wonen, maar het is voor mij niet mogelijk het bedrag van de overwaarde te lenen bij de bank. Onze inboedel heeft wel een zekere waarde, daarom hoop ik hem hiermee uit te kunnen kopen.

Ik hoor graag van iemand.. Alvast bedankt 🙂

Scott Martens
    Post count: 6

Beste Manonn, ik lees het woord "vriend". Als je niet gehuwd bent en/of je hebt geen geregisteerd partnerschap moet je goed bekijken wat jullie echte gezamenlijk bezit is. Dus staat het op schrift of kan jij of jouw partner aantonen dat de bezittingen ook echt gezamenlijk zijn. Al die gemeenschappelijke bezittingen (dus misschien niet alleen het huis) zul je dus weer moeten verdelen. Als de inboedel geheel is betaald door en geleverd aan jullie dan spreek je dus over een gezamenlijk goed en kun je dit uitruilen. In feite is dan de helft van de inboedelwaarde dus voor jou bestemd. Als de helft van die inboedelwaarde gelijk of hoger is dan de helft van de overwaarde dan zou je kunnen afspreken dat jouw vriend dus de gehele inboedel neemt en jij ‘zijn helft’ van de overwaarde. Let er dan wel op dat je na die ruil in een leeg huis woont en dus (voor jezelf) weer een nieuwe inventaris moet aanschaffen. Een richtbedrag voor een huishoudelijke inventaris is € 7.435,- (Nibud/Geldwijzer 2016). Maar dan moet je geen gekke dingen doen. De vervangingswaarde hangt natuurlijk sterk af van jouw persoonlijke inrichtingskeuze’s. Vergeet dan niet om de inboedelverzekering t.z.t. aan te passen. Mvg Scott Martens

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.