co-ouderschap en tieners

christine

co-ouderschap en tieners

Berichtdoor christine » 03 Mar 2013, 11:38

Hallo,
Ik ben een gescheiden moeder en heb met mijn ex een gedeelde ouderschapregeling, sind tien jaar ongeveer. Dit is altijd goed verlopen maar ik heb nu het gevoel dat met name voor mijn 16jarige dochter het balangrijk is om haar eigen permanente omgeveing te kiezen. Mijn kinderen zijn nu tieners en ik vraag me af of deze gedeelde ouderschap op een bepaalde leeftijd misschien psychologisch niet meer de juiste methode is en averechts werkt. Met name mijn dochter begint op school af te haken en ik heb het gevoel dat ze verloren loopt (nog geen vriendje in zicht). Misschien is het nu beter is als ze hun eigen plek heben. Ze zijn nu ook een stuk zelfstandiger.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Bedankt alvast voor jullie reakties,
Christine

christine

Re: co-ouderschap en tieners

Berichtdoor christine » 10 Mar 2013, 20:29

Ik denk dat hij het idee moet laten rijpen,
momenteel in plaats van te reageren op t probleem, meet hij de situatie van de kinderen bij hem met die bij mij thuis,
niet direkt maar daar komt t op neer.
Ik denk dat hij bang is en dat hij het als een verlies zou opvatten als bijvoorbeeld mijn dochter haar honk bij mij thuis zou hebben.
Ik heb hem gezegd dat t probleem niet is hoe goed of niet ze het bij hem hebben en/of bij mij maar dat we miscchien moeten bekijken of het wenselijk is met name voor de ontwikkeling van mijn dochter dat ze op een plek is, zonder dat ze het idee heeft te moeten kiezen en zich schuldig gaat voelen.
Er is weinig of niets hierover te vinden op internet, jammer genoeg,
Beste groeten,
Christine

christine

Berichtdoor christine » 17 Mar 2013, 11:56

Mijn dochter zegt dat wat haar betreft haar basis bij mij is, maar ze geeft wel aan dat haar vader nogal star is in het door- zetten van een week hier en een week daar, ik heb het met hem daar over gehad maar hij vindt dat ze tijd met haar andere broertje en zusje moet doorbrengen en zich niet te veel in haar "eigen" wereld moet afzonderen,
waarop ik hem heb gezegd dat t ene t andere niet uitsluit en dat ze in ieder geval wel zichzelf mag zijn en haar eigen keuzes moet kunnen maken, daar heeft ze namenlijk de leeftijd voor, hij heeft het gewoon nog steeds niet helemaal door, erg moeilijk,
hij doet dingen vaak af met gemanipuleer en dat ze de makkelijkste weg kiest,
de boodschap wat mij betreft is duidelijk, hij heeft een nieuw gezin etc en dat is in zijn ogen meer waard als omgeving dan die van mij als alleenstaande werkende moeder, die overigens wel met haar sport, praat, haar brengt en ophaalt naar en van concerten, enz enz. Ze drinkt niet en ik merk dat ze af en toe naar tabak ruikt, maar goed, dit uitproberen kunnen we niet voorkomen, mijn dochter is behoorlijk zelfstandig en houdt van ruimte en vrijheid, hetgeen ze bij mij meer heeft,
ik geeft de limieten aan maar daarbinnen mag ze het zelf regelen, haar vader doet zich veel meer gelden en bindt haar meer aan allerlei regeltjes die van tijd tot tijd versoepelen of niet.

Afijn, zij mag er de dupe niet van worden, ik ben met name bang dat ze in de situatie van het kleine kind dat niet haar eigen leven kan regelen wordt gehouden en ze neemt de school sinds twee jaar niet serieus en t gaat niet echt goed met haar, ze heeft niet duidelijk ergens plezier in afgezien van het kontakt met haar vrienden, die voor haar nummer 1 zijn.
Ik weet gewoon niet precies hoe ik haar nu kan helpen,

Ik kan hier nog lang over doorgaan, alvast bedankt voor je aandacht,
beste groeten, Christine

Innoz

Berichtdoor Innoz » 17 Mar 2013, 15:51

Hoi Christine,

Heel herkenbaar. Zelf ook meegemaakt met mijn dochter, toen ook 16. was ook op zoek naar haar eigen stek, en kon er met (in mijn geval) haar moeder niet over praten. Ik heb mijn dochter vooral laten weten dat het belangrijk is om eigen keuzes te maken, en haar hart te volgen. Ik realiseerde me toen ook dat het kon betekenen dat ze bij haar moeder zou gaan wonen, het contact met mij af zou kunnen gaan nemen. Mijn overtuiging dat kinderen op een zekere leeftijd eigen keuzes moeten maken, heeft me geholpen om vooral te laten merken dat ik er voor haar was, ongeacht wat er zou komen. Uiteindelijk heeft mijn dochter niet gekozen voor een stek bij de een of de ander, omdat het onderwerp niet bespreekbaar was bij haar moeder. Een gang naar de rechter (de enige mogelijkheid voor mijn dochter) is er gelukkig niet gekomen, al vraag ik me wel af wat de starre houding van moeder met de relatie met haar dochter heeft gedaan.
Afgelopen zomer werd mijn dochter 18. Ze studeert, en is gelijk op kamers gegaan. Haar eigen stek, precies zoals ze wilde.

Groeten,
Peter
Scheidingscoach

www.innoz.nl

christine

Berichtdoor christine » 01 Apr 2013, 09:54

Hallo Peter,
Bedankt voor je reaktie, ben blij dat ik niet alleen sta, het is moeilijk om dingen goed te kunnen uitleggen aan vrienden en kennissen die deze problemen zelf niet hebben. Net als jij hield ik er rekening mee dat de keuze misschien voor de andere partij zou zijn, maar uiteindelijk denk ik dat het met mijn dochter dezelfde kant uitgaat, ze zal geen keuze maken, dat gaat haar te ver, en als ze met de middelbare school klaar is dan zal ze haar eigen weg kiezen. Het is nu keihard werken om te voorkomen dat ze de weg kwijtraakt.
Ik hoop dat je dochter het goed maakt nu ze opkamers zit!
Beste groeten,
Christine

diana

Berichtdoor diana » 29 Jul 2013, 19:36

Mijn kinderen zijn pas 12 en 10, maar ook ik zie hier nu al tegen op, het moment dat ze zich verloren zullen gaan voelen. Ik heb er al vaker over nagedacht maar geen idee hoe ik het tegen die tijd aanpak.

In ieder geval succes met de gesprekken/beslissing.

lamborghini

Berichtdoor lamborghini » 13 Nov 2013, 14:33

Boodschap wat mij betreft is duidelijk, hij heeft een nieuw gezin etc en dat is in zijn ogen meer waard als omgeving dan die van mij als alleenstaande werkende moeder, die overigens wel met haar sport, praat, haar brengt en ophaalt naar en van concerten, enz enz. Ze drinkt niet en ik merk dat ze af en toe naar tabak ruikt, maar goed, dit uitproberen kunnen we niet voorkomen, mijn dochter is behoorlijk zelfstandig en houdt van ruimte en vrijheid, hetgeen ze bij mij meer heeft,

JohnYBR

Berichtdoor JohnYBR » 15 Jan 2014, 04:54

Mijn kinderen zijn nu tieners en ik vraag me af of deze gedeelde ouderschap op een bepaalde leeftijd misschien psychologisch niet meer de juiste methode is en averechts werkt.
[url="http://www.dumpskiller.com/"]John[/url]

Ria56

Berichtdoor Ria56 » 24 Nov 2017, 13:12

Mijn kinderen zijn nu ook 12 en 9 jaar oud en vinden het al flink moeilijk dat we gaan scheiden.
Zelf ben ik ook nog verdrietig en verward.
Maar vind het belangrijk dat mijn kinderen hier goed bij geholpen worden.
iemand tips?

Terug naar “Co-ouderschap”